به گزارش خبرنگار ایبنا، میثم فدایی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه دماوند در در پنل فازهای توسعه و تحول نئوبانکها و بازارهای مالی در گذار فناوریهای جدید، نئوبانک، نئوکارگزاری بیان کرد: صندوق طلا در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد و در حال حاضر ۱.۱ میلیارد دلار از داراییهای بازارسرمایه به صندوق طلا اختصاص که از نظر امنیت و اعتماد ابزاری قابل رقابت است.
فدایی ادامه داد: روند رشد نئوبروکرها در ۵ سال اخیر افزایشی است و تکنولوژیهای جدید در دنیا بسیار زود رشد میکنند. به طور مثال در ایالات متحده آمریکا نئوبروکرها که در سال ۲۰۱۸ به وجود آمدند حجم کمی داشتند و حجم داراییهای نئوبروکرها کمتر از ۳ میلیارد یورو بود و این میزان در اقتصاد آمریکا که اقتصادی بازار محور است، به بیش از ۲۷۰ میلیارد یورو رسیده است. در اتحادیه اروپا علیرغم مشکلات اقتصادی اخیر که داشتند، حجم نئوبروکرها از یک میلیارد یورو در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۱۵۰ میلیارد یورو رسید.
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه دماوند در ادامه تاکید کرد: در اقتصادهای دولتی همچون اقتصاد چین، در ۵ سال دارایی نئوبروکرها به عدد ۷۵ میلیارد یورو رسید. در سال ۲۰۱۸ در اقتصاد چین، کمتر از یک درصد مردم از نئوبروکرها استفاده میکردند که در سال ۲۰۲۳ این عدد به ۱۰ درصد رسیده است. آمار درصد استفاده مردم از نئوبروکرها در اقتصادهای مختلف، متفاوت است.
فدایی در ادامه به اقتصاد آمریکا اشاره کرد و گفت: در اقتصاد آمریکا از ۳ درصد استفاده از نئوبروکرها، این میزان به عدد ۲۳ درصد رسیده است، یعنی ۲۳ درصد جمعیت آمریکا از نئوبروکرها استفاده میکنند.
او در ادامه به کارکردهای نئوبروکرها در بازارسرمایه اشاره کرد و گفت: اولین و مهمترین کارکرد آنها بهینه کردن تجهیز و تخصیص منابع در بازارسرمایه است.
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه دماوند افزود: کارکرد دوم نئوبروکرها کاهش هزینه سربار است. متاسفانه در سیستم نهادهای مالی، ساختارهای عریض و طویل با هزینه بالا داریم. نکته دیگر که نئوبروکرها ایجاد خواهند کرد، افزایش رقابت پذیری نهادهای مالی است. نسل بعدی نهادهای مالی بازارسرمایه با سرمایه بالا نخواهند بود، نهادهایی خواهند بود که مبتنی بر نیاز کاربران و سرمایهگذاران بتوانند سرویسهایی مبتنی بر نیاز واقعی ارائه دهند.
مدیرعامل تامین سرمایه دماوند در پایان خاطرنشان کرد: بازارسرمایه علیرغم جوان بودن بدنه کارشناسی از بازار پول عقب مانده است. امیدواریم نهادهای مالی بازارسرمایه بتوانند تغییراتی را در نوع نگاهشان داشته باشند و با یک عینک متفاوت به نیازهای واقعی مشتریان نگاه کنند تا محصولات جدیدی در قالب نئوبروکرها ارائه دهند.